Kako sam skoro “presao” na Gnome, ne ide a ne probati svakojake dzidzabidze vezane za isti…a tu je i nezaobilazni (ako ste radoznali) gnome-shell ili ti Gnome 3.
Do sada sam tu inovaciju vidjao samo na screenovima i raznoraznim video klipovima i nikako nisam mogao da se otmem utisku da mi sve to nekako vuce ka nekom netbook fazonu? Po meni, na osnovu do skoro ne licnog utiska, to definitivno nije onaj Gnome u svojoj punoj desktop snazi… Reko ajd, mozda korisnici prikazuju samo zanimljive stavke, fensi efekte a pride to je jedno extra korisni okruzenje koje ce tek da zasija… Stvarno je i moguce da je to tako, Gnome 3 se jos razvija, ali za sada, koliko sam primetio, nisam naleteo na neke extremno pozitivne komentare… Ipak, svo vreme imam utisak da je Gnome 3 ili ti gnome-shell jedan veliki “déjà vu” i to prevashodno zbog prvobitnog utiska da sve to vuce ka pomenutom netbook fazonu… Onda sam probao gnome-shell pa zatim i Ubuntu-netbook edition i imao i sta da skontam (licno iskustvo i misljenje)… Po meni, ne zalazeci u sitne detalje, ova dva “okruzenja” su skoro pa ista…sem jedne razlike da Ubuntu-netbook bolje radi… Naravno, da ne preteram, ima razlike izmedju ova dva, ali bolje je da se ta dva na neki nacin spoje i naprave nesto stvarno dobro, a ovako, nisam siguran sta da mislim…
Gnome 3 aka gnome-shell:
Ubuntu-netbook:
Uporedite sami….
Ako se Gnome razvija u tom pravcu, pitam se da li i oni razmisljaju o osvajanju netbook trzista kao sto to recimo Google razmislja? Nekako mi sve to vuce na tu neku stranu… Sve je ovo zapravo jedno veliko teoretisanje a vreme ce pokazati svoje, a ja se samo nadam da ce Gnome ovakav kakav ga danas poznajemo jos dugo da traje, ako nista drugo onda barem zbog korisnika kojima se zbog KDE-a dize kosa na glavi, a ja nisam medju njima, samo cekam KDE 4.5…
Kad vec spomenuh KDE, u toj bransi je ta netbook strana, bar po meni, malo bolje odradjena (malo skrenuh sa teme, ali ako predpostavimo da Gnome 3 jeste neke netbook varijanta, onda i nisam). U KDE postoji tzv. plazma-netbook kao zasebno resenje, a takodje kada instalirate KDE 4.4 u svom punom sjaju, vi imate mogucnost da birate hocete li “tradicionalni” (KDE je sve sem tradicionalni pristup desktopu, sto je po meni extra dobro) ili plasma-desktop, pa ko sta voli nek izvoli,mogucnositi su velike a granice nepoznate i to do mere da vam na jednom virtualnom desku bude klasican desk a na drugom plasma-desk, znaci fenomenalno…
I da se vratim na temu… Gnome 3, ako se i dalje bude razvijao kao i do sad, meni nece da se svidja sto povlaci za sobom zakljucak da mi se ni danas ne svidja, ali ovo je svet slobodnog softvera gde covek moze da bira i hvala Bogu na tome, pa je zapravo na svakome teret (ili slatka muka) da sam odabere sta mu odgovara i sto bi rekli vrsi posao…samo napred!










#1 by djura-san on 27/05/2010 - 11:48 am
Quote
Ispravi me ako grešim ali netbook UI je jednostavan. Nudi lepši izbornik za pokretanje programa i dekoracije prozora (sa imenima pokrenutih aplikacija) ubacuje direktno na panel kako bi iskoristio svu raspoloživu površinu. Gnom šel nudi malo više i teško da on može da se koristi na prenosivom računaru koji ima monitor manji od 17″. Vidiš da konstantno pokazuje prečice i obeleživače sa leve strane. CIlj im je da mišem i tastaturom možeš da radiš jako brzo i bez mnogo ometanja. Ne sviđa ti se izgled? Kul, pređi u mod koji pokazuje prozore kao u starom gnomu. Ne sviđa ti se šel? Uključi metacity. Zapravo na sve su mislili i sve sada polako uklapaju. Mene više brine to šro će sve to doći u gtk3 pakovanju za koje treba mnogo testiranja ali generalno u mnogo su boljoj poziciji da sada naprave prelamanje verzija i da prave nešto zaokruženo nego kada je to radio kde sa verzijom 4 (trebala im je jedna godina da naprave upotrebljivo okruženje). Uostalom gnome 3 neće imati promene u samim programima već standardno dodavanje manjih opcija u već postojeće programe zato što sada imaju i više nego dovoljno opcija
)
#2 by BRANKKO on 27/05/2010 - 1:30 pm
Quote
Hmm… I ako nisam obozavalac Gnome-a, cinejnica je da brzo radi i da ga veliki broj korisnika gotivi. Ako zanemarimo ovo prilagodjavanje netbbook racunarima i touchscreen uredjajima (sto nije nista lose, ali eto, nije svakome neophodno) Gnome mi je i dalje ispred Xfce-a npr. Ali ako stvari krenu da se krecu ka jednostavnosti i fancy izgledu, Xfce je tu daleko ispred jer sve to vec poseduje, a usput je i dosta manje zahtevan. Meni se licno ne svidjaju ideje ‘Gnomona’ o igranju sa Mono-om i C# jezikom, umesto na tradicionalnom ‘cistom’ C-u, na kome je i sam Linux kernel uglavnom zasnovan. A ovo oko kozmetike i sminke se da i rucno doterati…
#3 by Punky on 27/05/2010 - 3:30 pm
Quote
@djura-san
Ne znam da li si skontao, ali nisam ni mislio da ovim postom zalazim u sitna crevca, vec da iznesem misljenje povodom ova dva gore spomenuta iza kojih stojim samo laicki…a i dalje kazem da mi sve to izgleda kao netbook varijanta…i opet, vreme ce pokazati…
Sto se KDE-a tice, nisi sasvim u pravu, programi nisu menjani, menjanja je razvojna biblioteka a to donekle ceka i Gnome kao sto i sam kazem, dolazi gtk3…
#4 by Punky on 27/05/2010 - 3:31 pm
Quote
@BRANKKO
Svaka ti je zlatna, slazem se u svemu!
#5 by Githzerai on 27/05/2010 - 7:45 pm
Quote
Iskreno da ti kažem, ne sviđa mi se što je počela da se diže buka pre vremena. A trebao bi da znaš bolje. Sećaš se one čuvene „KDE 4.0 nije KDE4“ ? Ma koliko i tada i danas to glupo zvučalo, apsolutno je istina.
Gnomova školjka je samo onaj najuočljiviji deo celog paketa, kao što je i Plazma bila. Prave promene su obično ispod haube u bibliotekama, a njih (nažalost) zasad nema mnogo, bar po onome što sam mogao da čitam.
Gnomovi programeri su zaista uplašeni da im se ne desi KDE 4.0 ili čak Gnom 2.0,i idu jako, jako pažljivim koracima u implementaciji novina (a i inače nisu bili nešto entuzijastični za olako ubacivanje svačeg novog). To po meni nije dobar pristup, jer jedini pravi način da se dođe do napretka upravo jeste svojevrsna revolucija. KDE je unapređivao platformu sve dok ta platforma dozvoljavala i imala prostora za dalja unapređenja. Kad dalje mogućnosti nije bilo jednostavno su presekli, okrenuli novi list i krenuli nanovo. Ali to nije bio samo prelazak na nove biblioteke, već i mogućnost da se mnogi nedostaci duboko zakopani u osnovi platforme isprave.
Jedno pitanje: šta misliš koliko dugo korisnici kukaju jer moraju da koriste razne externe alatke sumljivog dejstva za podešavanje osetljivosti točkića miša u Gnomu, jer je ona čvrsto kodirana u GTK+2? (odgovor: od 2002.godine)
A uz to, ispravljanje grešaka nije dovoljno: potrebne su dobre, zanimljive i upotrebljive ideje. Ako to imaš, imaš sve, uključujući i ljude koji će da podržavaju i pomažu (što radom, što finansijski).
Novi Gnom tih ideja (zasad) nema. Sve što smo dosad videli je Školjka, koja ništa drugo nego skup recikliranih ideja preuzetih iz Kompiza, spakovanih u drugačiju ambalažu.
Čudni su putevi GITovi, ko zna šta će sve i odakle da povuku u poslednjem momentu, ali mislim da svejedno prave revolucije neće biti (i to je ono što mene razočarava).
A Gnomova školjka sigurno neće ugroziti desktop na koji su korisnici navikli, čak mi se čini da će kao koncept brzo da odumre.
#6 by Punky on 27/05/2010 - 11:08 pm
Quote
@Githz
Ne znam Githz, treba sacekati taj Gnome 3 ali cekalo se i traljalo dlanovima i za KDE 4.0, da bas taj i cemu je on sluxio? Po meni, cisto da bude predukus necega dobrog i to je stvarno i bio, svi su kontali da kad se to sredi i razvije, to ce biti dobro…ja sad trenutno ne vidim sta da se razvije u Gnome 3 i od cega? To je moja poenta… U svakom slucaju, svaka novina dobra je, sve dok postoji ono staro, stojim iza tog stanovista…pa cak i KDE 3.5.10 i dalje zivi…
#7 by Githzerai on 28/05/2010 - 2:11 am
Quote
KDE 4.0 je imao savršeno jasnu namenu da se napravi svojevrstan checkpoint u razvoju, i kao takav plasira naprednim (ponavljam naprednim) korisnicima na uviđaj zarad ispitaivanja javnog mnjenja.
Nikako za svakodnevnu upotrebu.
Ali je zato u 6 meseci između 4.0 i 4.1 učinjeno više nego u prethodnih 2 god. (5 god. po Gnomovom standardu)
Mora se voditi računa da nije KDE taj koji dostavlja binarne pakete, već izvorni kod, a na distributerima je da procene da li je taj kod zreo za široke mase.
Cela jagma oko 4.0 je nastala upravo oko toga što su distributeri pakovali „četvorku“ kako su stigli (cenim da je oko 40% buba bilo vezano za loše paketiranje), ne vodeći računa o posledicama, iako im je iz KDEove centrale više puta stizalo upozorenje da to ne čine. I ko je onda tu lud?
Uzmi za primer Archlinux: oni su kao bleeding-edge distro počeli da pakuju KDE4 kao stabilni tek od verzije 4.1.3. Šta je onda jedan Kubuntu imao da traži sa 4.0, jer moramo biti realni i pogledati koju ciljnu grupu korisnika Kubuntu „gađa“?
Ista stvar se nagoveštava u razvoju Gnoma 3: zapakovaće ga i distribuirati prerano, i onda će programeri Gnoma da budu krivi i izvinjavati se što ih je narod (bezrazložno) tukao…
#8 by Punky on 28/05/2010 - 6:19 am
Quote
@Githz
U pravu si apsolutno, a gore u textu i ja kazem da treba sacekati da sve dodje na svoje, pa ce se tek onda videti…No ipak, tesko da pakovanje Gnome-a i KDE-a u Ubuntu moze u bilo kojoj prici da se uporedi…KDE i sam znas kakav je, a Gnome po meni nema bolje sredjen i opet nije moja poenta da g-shell sad ne radi i to je to, vec da ja licno ne nazirem gde sve to vodi a popro toga vracam se na prvu recenicu, treba sacekati…